Meteorológiai műszerek otthon
Műszer csatlakoztatása a MetNet-re
MetNet WS feltöltő: LINK MetNet WD feltöltő: LINK
MetNet cumulus feltöltő: LINK
Figyelem! Akinek Netatmo és Ruuvitag műszere van, az mostantól felkapcsolhatja a MetNet-re is!
Műszereim LINK
Csatlakoznál a légszennyezettség mérő állomáshoz? Olvasd el cikkünket
Kérdésed van ezzel kapcsolatban? Írj nekünk a legszennyezettseg(kukac)metnet(pont)hu címre.
Fõ a biztonság! :-)
Tényleg, meddig bírja egy adag elem? Nehogy azt gondoljam néhány hónap múlva, hogy még van az elemekben "energia", és aztán megint beüt egy hasonló malõr?
Tényleg, meddig bírja egy adag elem? Nehogy azt gondoljam néhány hónap múlva, hogy még van az elemekben "energia", és aztán megint beüt egy hasonló malõr?
Pillanatnyi áramszünetek esetén - elsõsorban feszültség ingadozások során inkább - totálisan "behülyül".Az összes kijelzõ megadja magát.Gyorsan váltogat elemes és tápos energiaellátás között és végül feladja.Jöhet a restart.
Ezt kiküszöböli a szünetmentes tápegység, de az elég költséges.De az elem azért jó ha benne van.
BB mester is ezt ajánlaná.
Ezt kiküszöböli a szünetmentes tápegység, de az elég költséges.De az elem azért jó ha benne van.
BB mester is ezt ajánlaná.

Akkor az lehetett az oka. Nekem is van benne elem. Meg UPS-re is rá van dugva
Szokott még ilyet okozni, ha a DCF óra nem pontosan áll be, hanem a valóságosnál korábbi idõpontra. Nekem ezt is elkövette párszor a 2 év alatt, ilyenkor is megáll az adatgyûjtés.

Szokott még ilyet okozni, ha a DCF óra nem pontosan áll be, hanem a valóságosnál korábbi idõpontra. Nekem ezt is elkövette párszor a 2 év alatt, ilyenkor is megáll az adatgyûjtés.
Közben elbeszélettem vele, és úgy tûnik, hogy volt egy pillanatnyi áramszünet (pontosabban egy áramról mûködõ kisrádió óráján ez egyértelmûen látszik), amitõl nem nullázódott le a display, viszont lefagyott (a 11:22-es adatokat mutatta, és a PC-re sem töltötte fel késõbbi idõpontok értékeit). Holnap veszek bele elemet a hasonló esetek kiküszöbölésére :-) Bízom benne, hogy legközelebb nem akkor fordul elõ ilyesmi, amikor tényleg "feladata" lenne, bár most nem õ tehetett róla.
Ne keseregj, nem ez lesz az utolsó. Lehetett akár pillanatnyi áramszünet is. Az óráját ellenõrizd, dátum, idõ pontos? Tápról, vagy elemrõl használod?
EZER ÖRDÖG ÉS POKOL! ! !
Éppen ma kellett lefagynia 11:22-kor a ws-nek?! Most értem haza, nem térek magamhoz: sem csapi adatok, sem hõmérsékleti adatok. . . :-(
Éppen ma kellett lefagynia 11:22-kor a ws-nek?! Most értem haza, nem térek magamhoz: sem csapi adatok, sem hõmérsékleti adatok. . . :-(
Itt van elõttem a saját 3600-asom, már csak olyan nagy elemet kell bele venni, meg USB-COM átalakítót!
Ideális persze egyik fajta passzív árnyékoló sem lehet amiatt, hogy a beesõ energiát nem tudja tökéletesen kifele sugározni, így a befele sugárzott energia melegíti a belsõ teret. (Ezért az USA "OMSZ"-nél ha jól tudom már aktív ventillátos megoldás a hivatalos)
Egyébként a fa ház hibája, hogy komoly súlyából fakadóan a begyûjtött hõenergiát még sokáig visszasugározza.
Olvasnivaló: Google> Thermometer Screen Intercomparison in De Bilt (the Netherlands) > a legrosszabb eredményt a fa Stevenson ház adja, a legjobbat pedig a miénkhez hasonlító Vaisala!
Egyébként a fa ház hibája, hogy komoly súlyából fakadóan a begyûjtött hõenergiát még sokáig visszasugározza.
Olvasnivaló: Google> Thermometer Screen Intercomparison in De Bilt (the Netherlands) > a legrosszabb eredményt a fa Stevenson ház adja, a legjobbat pedig a miénkhez hasonlító Vaisala!
Mint tudjuk a nap hõsugárzása kb. 2000W/m2, tehát a házunkra kb. 10...100W esik beesési szögtõl és intenzitástól függõen. Az lenne az ideális, ha nem jutna a ház belsejébe a nap energiájából semmi, mivel mi a léghõm.-et akarjuk mérni!
Tehát a leglényegesebb, hogy a fal a fény és hõsugárzást ne eressze át. Ezért régebbi félprofi árnyékoló készült fehérre fújt aluból is. Az ideális anyag egy kívül fehér (fényvisszaverõ) 0 súlyú, 0 falvastagságú, fényt blokkoló, majd alatta vékony tökéletes hõszigetelõ réteg lenne.
Mivel a 100Ft-os tányérok igen jó fény (hõ) áteresztõk, ezért nem mûködnek jól. Tehát úgy festjük le, hogy a felsõ fehér réteg visszaverje a beesõ hõ+fény energiát. Ami átjutott a fehéren azt blokkolja a fekete réteg kívül, és visszasugározza hõ formájában. A mûanyag hõszigetel valamennyit. Én belül is feketére festettem, de tesztelni kéne, hogy árt vagy használ. Jobb ha kívül van a blokkoló fekete réteg, mivel így érvényesülhet a fal hõszigetelõ hatása.
Tehát a leglényegesebb, hogy a fal a fény és hõsugárzást ne eressze át. Ezért régebbi félprofi árnyékoló készült fehérre fújt aluból is. Az ideális anyag egy kívül fehér (fényvisszaverõ) 0 súlyú, 0 falvastagságú, fényt blokkoló, majd alatta vékony tökéletes hõszigetelõ réteg lenne.
Mivel a 100Ft-os tányérok igen jó fény (hõ) áteresztõk, ezért nem mûködnek jól. Tehát úgy festjük le, hogy a felsõ fehér réteg visszaverje a beesõ hõ+fény energiát. Ami átjutott a fehéren azt blokkolja a fekete réteg kívül, és visszasugározza hõ formájában. A mûanyag hõszigetel valamennyit. Én belül is feketére festettem, de tesztelni kéne, hogy árt vagy használ. Jobb ha kívül van a blokkoló fekete réteg, mivel így érvényesülhet a fal hõszigetelõ hatása.
Ja a részletek:
- eddig a szilvafán volt az 1-es, most a helyére tettem a 2-t, mellé a 3-t a tányérok közé. Tehát a két, egyébként totál együtt mérõ tesó közti eltérés ekkora. A tányéros javára.
Viszont jó lenne, ha valaki a tányérok festésének lényegét és értelmét megvilágosítaná, mert nekem nem egyértelmû. Az addig rendben van, hogy a szabványos hõmérõházban dupla ide-oda lamellázással megcsinálják az átszellõzõ sötétkamrát, de nem látom, hogy az alul fekete, felül fehér tányérok ezt hogyan érik el :-(
Kifelé visszaveri, amit az alsó fekete elnyel és kisugároz felfelé, ahonnan megint csak felfelé lesz tükrözve... Nem értem :-(
Meg hát az sem mindegy, hogy milyen szögben hajlanak a tányérok peremei. Minnél laposabb annál jobb, gondolom, persze én is olyan tányért vettem ami lefelé görbül. Ilyen volt..
Nos, mi az elmélet?
- eddig a szilvafán volt az 1-es, most a helyére tettem a 2-t, mellé a 3-t a tányérok közé. Tehát a két, egyébként totál együtt mérõ tesó közti eltérés ekkora. A tányéros javára.
Viszont jó lenne, ha valaki a tányérok festésének lényegét és értelmét megvilágosítaná, mert nekem nem egyértelmû. Az addig rendben van, hogy a szabványos hõmérõházban dupla ide-oda lamellázással megcsinálják az átszellõzõ sötétkamrát, de nem látom, hogy az alul fekete, felül fehér tányérok ezt hogyan érik el :-(
Kifelé visszaveri, amit az alsó fekete elnyel és kisugároz felfelé, ahonnan megint csak felfelé lesz tükrözve... Nem értem :-(
Meg hát az sem mindegy, hogy milyen szögben hajlanak a tányérok peremei. Minnél laposabb annál jobb, gondolom, persze én is olyan tányért vettem ami lefelé görbül. Ilyen volt..
Nos, mi az elmélet?
Sokáig tartott amíg én is rászántam magam a tányéros árnyékolóm (ugyanolyan mint a tied) festésére, mivel nagyon elégedetlen voltam vele. Kívül, belül matt fekete akril spray, majd kívül 2 réteg fehér zománc. Nem spóroltam vele. A lényeg az, hogy ne jusson fény a belsejébe, kívül pedig fehér legyen.
Hát, maga a csoda! Azóta a méréseim közelítik az általam akár 20-50-100km-es OMSZ és egyéb hitelesnek tartott értékeket. Sõt jobb, mint a "szabvány" fa ház, mivel gyorsabb, és nem veszi magába (és sugározza vissza) a hõt. Ezt egyébként nem én találtam ki, tudományos holland írás foglalkozik vele, a keresõ könnyen kidobja. Egyébként azóta látom, hogy minden más megoldás (fa, bokor lombozat, hungarocel ház, északi házfal): egy nagy nulla. Akár +-3 fokot csalnak még akkor is ha a jeladók árnyékban vannak!
Én csak azt fájlalom, hogy nem gyártja senki a kis kereslet miatt. Pedig nagyon olcsó és jó lehetne + munka nélkül.
Hát, maga a csoda! Azóta a méréseim közelítik az általam akár 20-50-100km-es OMSZ és egyéb hitelesnek tartott értékeket. Sõt jobb, mint a "szabvány" fa ház, mivel gyorsabb, és nem veszi magába (és sugározza vissza) a hõt. Ezt egyébként nem én találtam ki, tudományos holland írás foglalkozik vele, a keresõ könnyen kidobja. Egyébként azóta látom, hogy minden más megoldás (fa, bokor lombozat, hungarocel ház, északi házfal): egy nagy nulla. Akár +-3 fokot csalnak még akkor is ha a jeladók árnyékban vannak!
Én csak azt fájlalom, hogy nem gyártja senki a kis kereslet miatt. Pedig nagyon olcsó és jó lehetne + munka nélkül.
Nekem is szilvafa lombozatában folyik a mérés már évek óta, megelégedésemre. Az egyik legkorrektebb mérést lehet bennük megvalósítani.
Tányéros árnyékoló tesztelés folytatódik, másik helyszínen, most egy lombos szilvafa koronájában.
1,5-2,1 fokkal van hûvösebb a tányérok között, mint a pusztán fehér szivacstálcákkal körbeárnyékolt helyen. Ez eddig elég meggyõzõ, pedig még le sincs festve...
1,5-2,1 fokkal van hûvösebb a tányérok között, mint a pusztán fehér szivacstálcákkal körbeárnyékolt helyen. Ez eddig elég meggyõzõ, pedig még le sincs festve...
A hõmérsékleti anomália meg ismerõs dolog! :-) Csak érdekességképpen. A múlt télen elmentem egy kicsit fotózgatni Lajosháza felé lakhelyemtõl (Gyöngyössolymos) kb 4km-re csak az autó hõmérõje -5 -rõl -12-re csökkent! Ennyit számít a Mátra egy nyugodt völgye befagyott patakkal.
Köszönöm!
A "T ok"-t arra írtam, hogy, ha nem is 9eFt-os hitelesítettmûszerhez, de 3db elektronokius és 1db alkoholos hõmérõhöz tudok viszonyítani, és az egyik elektronikust pontosan tudom, hogy mennyit csal, télen a 0fokhoz viszonyítottan. Plusz van egy ismerõsöm aki a Kékesi állomáson dolgozott vagy 20 évig (még emlékezhetsz a megszüntetése kürüli vitákra :-(( )és õ tud segíteni pontos/hitelesített hõmérõvel kapcsolatban.
Köszönöm, hogy segítettél!
A "T ok"-t arra írtam, hogy, ha nem is 9eFt-os hitelesítettmûszerhez, de 3db elektronokius és 1db alkoholos hõmérõhöz tudok viszonyítani, és az egyik elektronikust pontosan tudom, hogy mennyit csal, télen a 0fokhoz viszonyítottan. Plusz van egy ismerõsöm aki a Kékesi állomáson dolgozott vagy 20 évig (még emlékezhetsz a megszüntetése kürüli vitákra :-(( )és õ tud segíteni pontos/hitelesített hõmérõvel kapcsolatban.
Köszönöm, hogy segítettél!
A T OK-t, hogy érted? Környékbeli hivatalos mérõállomáshoz hasonlítod vagy tudsz szerezni bizonyítottan pontos hõmérõt? Mert a környékbeli állomás nem a legjobb módszer, még városrészeken belül is lehet 1-3 fok eltérés. Én T hitelesítésére, kalibrálására beszereztem 9e Ft-ért egy tizedesfok pontosságú Hg-os laborhõmérõt. -10-tõl + 50 fokig mér. (Amúgy sem árt, ha van két mûszer és ezek közül az egyik nem elektronikus ;-) ) Mondjuk igy -10 elatt nem tudom mi a helyzet, de amúgy sem gyakori a -10 alatti T.
A szél és páratartalomra a legbiztosabb hitelesítés, kalibrálás a legközelebbi kalibrációs találkozó (remélhetõleg lesz), mely a OMSZ Gilicze téri obszervatóriában történik professzionális mûszerekkel.
A szél és páratartalomra a legbiztosabb hitelesítés, kalibrálás a legközelebbi kalibrációs találkozó (remélhetõleg lesz), mely a OMSZ Gilicze téri obszervatóriában történik professzionális mûszerekkel.
Ja-ja nekem is ált. 92% a max, az egyetlen eset volt tavaly feb. óta, hogy 94-et mutatott hasonló tocsogásban.
Sziasztok!
Rendeltem egy WS1600-as mérõegységet, és az érdekelne, hogy hogyan lehet hitelesen bekalibrálni. Az elhelyezéssel kapcsolatos alap dolgokkal tisztában vagyok, de majd azt honnan fogom tudni, hogy a mutatott értékek mennyire pontosak? A T az OK, de a szél páratartalom stb pontossága milyen (esetleg tapasztalatok)?
Más: az észlelési naplóba a csapadékmennyiség hogyan kerül be?
Elõre is köszönöm a segítségeteket!
Üdv, Csaba
Rendeltem egy WS1600-as mérõegységet, és az érdekelne, hogy hogyan lehet hitelesen bekalibrálni. Az elhelyezéssel kapcsolatos alap dolgokkal tisztában vagyok, de majd azt honnan fogom tudni, hogy a mutatott értékek mennyire pontosak? A T az OK, de a szél páratartalom stb pontossága milyen (esetleg tapasztalatok)?
Más: az észlelési naplóba a csapadékmennyiség hogyan kerül be?
Elõre is köszönöm a segítségeteket!
Üdv, Csaba
Az én 3600-som eddig 94% Rh volt a legtöbb, amit mutatott. Az idõnkénti lefagyással én is szívok, már írtam róla itt. :-(
Link
Sajna a 10mH induktivitást nem tudtam beszerezni, ezért nem építettem meg. Helyette most egy zsebrádiót használok AM sávon a Kossutt fölött van egy viszonylag csendes rész, oda állítom be. Gyönyörûen reccsen mikor villámlik.
A család már kérdezi is rögtön mikor elõveszem, , hogy vihar lesz?
Sajna a 10mH induktivitást nem tudtam beszerezni, ezért nem építettem meg. Helyette most egy zsebrádiót használok AM sávon a Kossutt fölött van egy viszonylag csendes rész, oda állítom be. Gyönyörûen reccsen mikor villámlik.
A család már kérdezi is rögtön mikor elõveszem, , hogy vihar lesz?

Keresd meg Lord Akelát. Neki van egy. Asszem õ csinálta. Az égrenézõben fordul elõ a leggyakrabban.
Vagy menj a szupercella.hu-sokkal vadászni, és akkor lesz omszos villámtérképed
Vagy menj a szupercella.hu-sokkal vadászni, és akkor lesz omszos villámtérképed

Sziasztok!
Tud nekem valaki segíteni, egy villámdetektor elkészítésében? Viharvadászattal foglalkozom, és jó lenne riasztásnak egy ilyen mûszer! Egyszerü, nem kell, hogy pontos irányt tudjon, csak jelezze, ha 40-50km-es körzetben villámcsapások várnak rám
Tud nekem valaki segíteni, egy villámdetektor elkészítésében? Viharvadászattal foglalkozom, és jó lenne riasztásnak egy ilyen mûszer! Egyszerü, nem kell, hogy pontos irányt tudjon, csak jelezze, ha 40-50km-es körzetben villámcsapások várnak rám

Biztos van a valóságtól eltérés 95 % felett ez már szinte "normális" egy ilyen jellegû mûszernél.A gyári 99% számomra sem hihetõ.Sztem ha megköröztetnénk a 3600-as tulajok közt a kérdést az eddig mért max Rh-ról, nem sok 98-99 %-os érték lenne, ha lenne.
Mindegy, a rosszul mért adat is jobb mint a nem létezõ adat elvnél maradunk.
Egyébként folyamatban van a Hellman telepítés (pl. Királyháza, Jenõn eleve van) a csapi hibák kiküszöbölésére.
Mindegy, a rosszul mért adat is jobb mint a nem létezõ adat elvnél maradunk.
Egyébként folyamatban van a Hellman telepítés (pl. Királyháza, Jenõn eleve van) a csapi hibák kiküszöbölésére.
Na nehogy azt hidd, hogy azzal kevesebb a baj 
A szenzora csak 25m-t tud rádiósan. Egy fal és rögtön ugrott belõle a fal minõségétõl függõen 5-10m.
Aztán a jól ismert 91,8km/h széllökés hiba. A csapadékmérés ha PC-re van kötve, és kábelesen üzemel, annál is könnyen megbolondul. Tapasztalataim szerint még az sem mindegy, hogy a PC és a monitor hogy van bedugva a 220-ba. Az tény, a hozzá letölthetõ HW progi lényegesen kultúráltabban mûködik, kevés hibával. A 91,8 szél hibától a nai napig nem tudok megszabadulni. Igaz, most már csak akkor jön, ha esik. gondolom vizes lesz a kábel, és attól bolondulhat meg.
Cauchy is tudna ezekrõl mesélni, lásd mit írt lentebb

A szenzora csak 25m-t tud rádiósan. Egy fal és rögtön ugrott belõle a fal minõségétõl függõen 5-10m.
Aztán a jól ismert 91,8km/h széllökés hiba. A csapadékmérés ha PC-re van kötve, és kábelesen üzemel, annál is könnyen megbolondul. Tapasztalataim szerint még az sem mindegy, hogy a PC és a monitor hogy van bedugva a 220-ba. Az tény, a hozzá letölthetõ HW progi lényegesen kultúráltabban mûködik, kevés hibával. A 91,8 szél hibától a nai napig nem tudok megszabadulni. Igaz, most már csak akkor jön, ha esik. gondolom vizes lesz a kábel, és attól bolondulhat meg.
Cauchy is tudna ezekrõl mesélni, lásd mit írt lentebb

Átkoztam is magam, miért nem vittem térképet is 
Valóban a program rengeteg hibát tartlmaz. Pl. ha épp az adatokat mentem txt-be és ezalatt nullázom a napi max széllökést, akkor is lefagyott az egész. Progi, bázis, minden.
További programhiba, hogy a max széllökést csak a bázison lehet nullázni, a programból nullázva nálam rögtön egy 185km/h széllökés adat jelenik meg. Azt már nem tudom milyen hiba, hogy a napi és heti csapadékot sem a bázison, sem a programból nem lehet nullázni.
Az elsõ dat beállításakor be kell állítani a rögzítési intervallumot. Akkor ha jól emlékszem (most nincs min kipróbálni) megjelenik egy "gomb" amivel jóvá kell hagyni a változtatást. Addig azt hiszem nem indul a letöltés.
Lehet, hogy ott is csal némelyik a páratartalommérõ?

Valóban a program rengeteg hibát tartlmaz. Pl. ha épp az adatokat mentem txt-be és ezalatt nullázom a napi max széllökést, akkor is lefagyott az egész. Progi, bázis, minden.

További programhiba, hogy a max széllökést csak a bázison lehet nullázni, a programból nullázva nálam rögtön egy 185km/h széllökés adat jelenik meg. Azt már nem tudom milyen hiba, hogy a napi és heti csapadékot sem a bázison, sem a programból nem lehet nullázni.
Az elsõ dat beállításakor be kell állítani a rögzítési intervallumot. Akkor ha jól emlékszem (most nincs min kipróbálni) megjelenik egy "gomb" amivel jóvá kell hagyni a változtatást. Addig azt hiszem nem indul a letöltés.
Lehet, hogy ott is csal némelyik a páratartalommérõ?
Kicserélik a WS-t.
Én is ott tartok, hogy könyvet tudnék írni róla. Itthon el sem tudják képzelni, mit csinálok, hogy annyit szöszmötölök állandóan velük
Én is ott tartok, hogy könyvet tudnék írni róla. Itthon el sem tudják képzelni, mit csinálok, hogy annyit szöszmötölök állandóan velük

Na ezért maradok a hagyományos topografikus térképeknél.
Ettõl függetlenül remek dolog az ilyen kaland.:/
A konverterrel konkrétan nincs szerintem gond, ez a kártyás átalakító bejött, mert a diósjenõin behívta a friss adatsort - a kurrens mellett - a laptopra.
Erre a hegyre telepítetteknél persze nem mûködött csak a pillanatnyi adatok jöttek be, de a folymatosan kommunikált a bázissal, csak semmi nem jött az 1780 adatcsomagból jó hosszú ideig.Aztán meguntam és levíttem a bázisokat az erdészetre.Ott a PC-n gond nélkül sikerült.
Lehet valamit én szúrok el az új history datok kiválasztásánál, megnyitásánál.
De szerintem ez a progi sem igazán kóser, nehézkes és macerás.
Az adatokat hirtelen átfésülve az öt mûködõbõl (4-et felügyelek, a Királyréti kikerült a kezem alól) a legrégebb óta a jenõi zakatol (nov.29). Azon decemberben szinte végig magas Rh-kat mértem, és januárban is több alkalommal.96 % volt a csúcs.Többször, hosszabb idõn keresztül.
A Királyházi, a Wenckheim és a Kemencei csak március óta megy, azokon nincs ilyen magas érték.

A konverterrel konkrétan nincs szerintem gond, ez a kártyás átalakító bejött, mert a diósjenõin behívta a friss adatsort - a kurrens mellett - a laptopra.
Erre a hegyre telepítetteknél persze nem mûködött csak a pillanatnyi adatok jöttek be, de a folymatosan kommunikált a bázissal, csak semmi nem jött az 1780 adatcsomagból jó hosszú ideig.Aztán meguntam és levíttem a bázisokat az erdészetre.Ott a PC-n gond nélkül sikerült.
Lehet valamit én szúrok el az új history datok kiválasztásánál, megnyitásánál.
De szerintem ez a progi sem igazán kóser, nehézkes és macerás.
Az adatokat hirtelen átfésülve az öt mûködõbõl (4-et felügyelek, a Királyréti kikerült a kezem alól) a legrégebb óta a jenõi zakatol (nov.29). Azon decemberben szinte végig magas Rh-kat mértem, és januárban is több alkalommal.96 % volt a csúcs.Többször, hosszabb idõn keresztül.
A Királyházi, a Wenckheim és a Kemencei csak március óta megy, azokon nincs ilyen magas érték.
Ja az nagyon hardverhibának tûnik, mármint a ws hardver. Bár amennyit szopam én is már ezekkel,
, lassan könyvet írhatnék róla.

Nekem nem az volt a legnagyobb gondom, hogy elvesztette kapcsolatot. Idõnként gondolt egyet és kifagyott, majd újraindult. 1-2 percig minden szegmens "világított" az LCD kijelzõn, aztán legtöbbször visszaállt minden rendesen. Aztán volt olyan, hogy a fagyás után nem találta meg újra a szenzort. A WS2305 ugyanazon a gépen hibátlanul mûködik.
Amikor elveszítette a kontaktust a bázisállomással, illetve nem találta meg. Nekem ezért volt még a legelején alaplapcserém