2024. november 30., szombat

Modell-iskola

Adott napon: 
Keresés:
#55
Ugyan nem vagyok szakértõ, de leírom, én hogy értelmezem. Ami szinte biztos: ugye a színes árnyékos területek jelentik a kondenzációs szint magasságát (LCL). Tehát innen indul a felhõképzõdés. Zivatarra hajló idõben a felhõk, ahogy tornyosodnak elérhetnek egy olyan magasságot, ami után már szabadon fejlõdhetnek, nincsen gátló tényezõ a gomolyfelhõ/zivatarfelhõ képzõdéshez. Ez a szabad kondenzációs szint (LFC).
Amibe kevésbé vagyok biztos: Az a jó ha az LFC/LCL-nél megadott vektor hosszúra nyúlik. Hogy miért, ezen már nekem is erõsen el kellett gondolokoznom, és erre jutottam, legfeljebb majd kijavítanak: ha az LFC/LCL magassága között nagy a különbség (hosszúra nyúlt vektor) akkor magunk elé képzelve egy SKEW-ábrát, ez azt jelenti, hogy a magas CAPE-érték (feltételezzük most magasnak, hiszen zivatart várunk) sokkal kevesebb km-en hasznosul (elõbb utóbb úgyis eléri az egyensúlyi szintet, ami fölé már nemigen mennek a felhõk (EL)), így magasabb a felhajtóerõ/erõsebb a konvekció. Tehát egy kövér CAPE mindig jobb, mint egy vékony és hosszú (akár 7-8 km-en hasznosuló ugyanekkora CAPE). Hát nem tudom mennyire volt érthetõ, és remélem nagyjából helyes volt amit leírtam.
#54
Szakértõ segítségét kérem a következõ térkép pontos értelmezéséhez: Link

Mik ezek az LFC, LCL pontosan, melyik jelzi a felhõalap magasságát és mi van, ha kicsi, ill. mi van, ha nagy a kettõ közötti magasságbeli különbség????????????????????????????????? zivatar
#53
Link Ezeken a modelleken kívül milyen modellek hazsnálhatóak még európára?
#52
Köszi a választ, a sok esemény közepette valahogy elsikkadtam felette, bocsánat nevet A második módszer szimpatikus, egy jó becslés még mindig jobb, mint egy elbaltázott integrálás nevet
#51
Köszi Szomszéd! nevet

Megmondom õszintén elõször azt hittem, hogy "izzadás"-index. kacsint De utána rögtön gondoltam, hogy valami rövidítés, csak nem tudtam mi.
#50
Szia Szomszéd! nevet

Szerintem nagyon is érdemes nézni:

SWEAT index= Severe Weather Threat Index
150-300: Slight severe
300-400: Severe possible
400+ : Tornadic possible

Ennyit tudok én(!) róla! Tehát nem elhanyagolható sztem.


A Helicity pedig, ha jól tudom a zivatarok körül várható egyfajta örvényességi mutató, és épp ezért jól használható pl. tornádó elõrejelzéshez ugyancsak (persze a többi kritériumkkal együtt vizsgálva)
Ha sok hülyeséget írtam, akkor bocsi és majd kijavítanak a Guruk! laza

#49
1. A WRF-nél mi az a Sweat index? Mit lehet leolvasni róla? Érdemes-e nézni?
2. A 0-3 km Helicity? A mértékegységbõl (m2/s2) valami olyasmire következtetek, hogy 1 m2-nyi légoszlop emelkedési sebessége/gyorsulási értéke. (?)
#48
Hát a CAPE értékekhez tudni kell a vertikális hõmérsékleti gradienst is a hõmérsékleten és harmatponton kívül. Ehhez a GFS-t tudod csak használni.

Vagy veszel egy bécsi felszállást, akár GFS által generáltat is és kihúzod a hõmérsékletet és a harmatpontot oda, amely a valóságos érték volt... aztán becsléssel kiszámolod, hogy mennyivel nagyobb a CAPE.

Egy a lényeg, ha megvan a vertikális hõmérsékleti gradiens is, akkor ki tudod integrálással számolni, amúgy csak becsülni tudod! nevet
#47
Van valami módszer arra, hogyan határozzuk meg a T és td értékek alapján a CAPE-et? Olyasmire gondolok, hogy a T és td alapján mondjuk képezünk egy új LCL-t és aztán az egészet az emelési görbe mentén "engedjük felszállni". Izé... HELP! nevet
#46
Az a poláris jet, a Jet stream fogalmába három dolog tartozik bele..., de Krisz-diósgyõr már belinkelte a dolgot.

A labilitási paraméterekhez annyit szólnék hozzá, hogy olyan nyári napokon, amikor száraz a középréteg és viszonylag száraz a felszini levegõ is, akkor magas CAPE értékek alatt elõfordul, hogy a lifted index -7,-8as értéket vesz fel. Ilyenkor nagyon becsapós lehet a thompson index... hatalmas CAPE mellett sose nézem, inkább akkor K-indexet nézek.

Ugyanis: Ti= Ki- Li

Ha a lifted index minusz és ha nagy minusz, akkor beletorzít jócskán a Thompson indexbe, ezzel a modell alapján úgy néz ki, mintha jóval nedvesebb lenne a 850-500hpa közötti légoszlop. Gyakran becsapós.
#45
Értem, köszi.
#44
A jet-stream a magas légkörben nyugat-kelet irányba fújó,kb:300km/h szél.Befolyásolja a ciklonok mozgását.Télen délebbre,nyáron északabbra húzódik.Nyáron erõsebb,télen gyengébb.
#42
Tényleg, köszi.
#41
A jet stream-mel kapcsolatban ajánlom neked a kislexikont.
Link
Itt megtalálod a választ.( az "a" bekezdés adja meg konkrétan a választ a kérdésedre.)
#40
Hasznos ez a topic. Nekem is lenne kérdésem. Épp nézegettem a francia meteociel honlapját, ahol ugye sok modell van egy helyen, és vannak itt pl. a JMA-nál ilyenek: [z500-prmsl] - [temp. 850hpa] - [jet stream 200hpa] - [ précipitations].
Ezt a z500 izét, meg a jet stream-et nem tudom értelmezni. De ahogy skubiztam az elsõt, 192 h-nál egy 1020 HPa-s anticiklont (?) látok, amibõl arra lehet következtetni, hogy akkorra igazi meleg nyári idõ lesz? Pl. zavartalan napsütés, és 30 fok? Lehet hülyeség, de ezért kérdezem. nevet
A jet stream a magasban fújó szeleket jelentené? Dehát az kit érdekel, hogy 10-12 km magasan hogy fúj a szél? Repülõket? laza
#39
Zulu laza Köszinevet
#38
Jelentése Zulu-time, megegyezik az UTC-vel nevet
#37
A modelleken a "Z", mit jelent az idõpont megadásánál? UTC?HTL? Egyik sem?nevet
#36
A kimerítõ választ köszönjük vidám
#35
András megelõzött és részleteiben még jobban is prezentált, hisz neki nagyon jó összefoglaló figyel oldalán, minden reklámja hasznos, köszi!
#34
Nagyon hasznos, köszi nevet
#33
Világos, köszi!
#32
Az is az eredeti, perturbálatlan bemenõ adatok (földfelszíni észlelések, szondaadatok) alapján készül, csak a fõfutásnál gyengébb felbontásban lefuttatva.
#31
Ez igen hasznos leírás, köszönjük. De a kontrollfutás mi alapján "számítódik"?
#30
Akkor én is hadd kotyogjak közbe, hiszen a fáklyáról egy rövid összefoglaló a honlapomon is található: Link nevet
#29
Akkor én is közbe kotyogok Snowhunter.
A fáklyát néhány mondatban kielemezhetnéd. Nemcsak arra gondolok, hogy mire jó, hanem pl. melyik szín mit jelöl, mi az a sok vonal vagy P0-P20-ig mit is takar. A kezdõk biztos bizonytalanok benne, ezt a hozzászólás aztán meg lehetne jegyezni és a késõbbiekben a CIN-hez hasonlóan megadni a hozzászólás sorszámát. Mit szólsz hozzá? Végsõ soron Te vagy itt a szakértõ. Egyik Link és másik Link diagramm.
#28
Nem rossz, hogy ennyire nem voltam képes, hogy visszaolvassak...nevet Köszi!
#27
Semmi gond, ld. eme fórumban a 13-16 közötti beírásokat.
#26
Kicsit félek leírni, mert nem akarok totálhülyének tûnni, meg há biztos utána lehetne nézni, de valakit szívesen meghallgatnék, hogy mit kell tudni a CIN-rõl.
#25
Így van, pedig azért jött létre eme fórum, hogy egymást segítsük.

Ám nyugalom, télen meglendül eme fórum is, he-he!
#24
Én a vasútmodellekben még nem igazán, valaki segítene? vidám vidám Bocs az OFF-ért... zivatar
#23
Úgy látszik mindenki totál profi modellekben laza
#22
Usrin laza
#21
Pedig ki tudja, mit hoz a jövõ: lehet, hogy az igényeket látva elõbb-utóbb ez a fórum egyesül a fotóiskolával, és kész is a fotómodell-iskola.
nevet
#20
Elismerem, jogos nevet Borka - bocsi, bocsi tarka szegyenlos bolondoztam kacsint
#19
Megtörtént!laza
#17
Tekintsd úgy, hogy ezt nem nekünk írtad, hanem a folymatokkal ismerkedõknek, és máris hasznos dolgot cselekedtél, hisz eme fórum ezért jött létre.
#16
Én úgy mondanám hogy bizonyos határTÓL gátol. (bár itt cseles az elõjel isnevet )Ha a CIN értéke kb -100J/kg alatt van akkor még van esély a zivatarra. Persze ehhez látni érdemes a skew-t digramot is, mert nem mindegy hogy ez a gátlás egy viszonylag vastag réteg adja ki mondjuk 900-750 hepáig (zivtar meglõve) vagy egy talajközeli inverzió amitõl bõven lehetnek heves zivatarok is. Vagy esetleg több szintebb keskeny inverziõs rétegek. Stb.. A nedvességgel ugyanez a helyzet.
Ezt nem is tudom miért írtam le, gondolom ez nektek nyílvánvaló. Na mindegy nevet
#15
Bizony a CIN egy bizonyos határig gátol, fontos annak területi elhelyezkedése és mélysége, azaz struktúrája (a mai tökéletes gátló volt).
A K-kat nem szeretem, az SSI azonban ott van.

A legjobb globálisan nézni mindent (minden fontos paramétert, amit használni lehet, használva), he-he!
#14
A CIN az elég kétélû dolog. Egy kis CIN az igen heves zivatarokat még elõ is tudja segíteni.
Érdemes még az SSI, K, K0 indexeket is figyelgetni, valamint a függõleges emelésre is rápillantani.
#13
Önmagában a CAPE és LI semmire nem elég, ha nincs nedvesség.
A mi modellünkbe nagyon jó, hogy a CAPE a CIN-el van párosítva, a CIN ugye afféle gátlófaktor, minél negítvabb, annál nagyobb a gátlás, azaz itt egy válasz Árpi.
Egyébként ezért jó a Thompson és a Best lifed index, ezekbe már a nedvesség is bele van építve.
#12
Így gondolom én is. De lehet még valami záróréteg is a dologban.
#11
Gondolom a nedvesség hiányzik hozzá.
#10
Még az igazi Cape és Li hisztéria elõtt meg kell jegyezni: A Cape és az Li nem minden. Lesz majd, amikor 2000-es Cape és -6-os Li mellett felhõ sem lesz az égen, és ez nem a modell hibája lesz.
A többit majd akkor.

Pl mára is szép értékeket tett be, mégsincs sehol zivatar.
Link
#9
Erre én is, mert tavaly meglepõen jól vizsgázott a 40 fok körüli T megfogásával a GFS.
#8
Végre megszületett az elsõ komoly hozzászólás.
Kíváncsi leszek a következõ kánikula közeli idõszak modellek által mutatott és a valóságos értékek közötti eltérésre.
#7
A GFS CAPE-jét már sokszor érte szó. Érdemes tudni a CAPE-rõl, hogy az amerikai modellben, nem a hagyományos hõmérsékletet használva állapítják meg a CAPE értékét. A virtuális hõmérsékletet (amely magasabb a rendes hõmérsékletnél) alkalmazzák a kiszámítás során. Ráadásul április 1-jétõl mai napig visszanéztem, milyen CAPE-ket adott a GFS a fõváros délkeleti részére és a felszállás alapján mi volt számolható. 47 nap során lehetett az összevetést elvégezni - volt hogy hibás volt a felszállás, vagy nem volt modell info.
A GFS egyaránt fölé és alá is becsüli a CAPE-t, de zömében (39 eset) +/- 100 J/kg között mozgott az eltérés a 47 alkalom során.

#6
hideg zivatar figyííííííííí, és piros a körmöcskéd, vagy tünci rózsaszíííín? upszikás, biztosan rossz helyen járunk XD

Havazás előrejelzés

Utolsó észlelés

2024-11-30 06:28:31

Pusztavám - Május 1 utca (216,3 m)

-1.0 °C

na00

Észlelési napló

Térképek

Radar
map
Aktuális hõmérséklet
map
Aktuális szél
map

Utolsó kép

131646

Hírek, események

Indul a MetNet előrejelzési verseny sorozatának 41. sorozata

MetNet | 2024-11-02 11:38

pic
Kis pihenés után folytatódhat a meteorológiai megmérettetés, immáron 41.