Meteorológiai esélylatolgatások
Nyilván a légnyomásértékekre gondolt, amirõl néhány hsz-szel lejjebb volt már szó.
Keddre ugyanis ennek alapján arra a rácspontra nagyjából 1002 és 1025 hPa között szóródik a nyomás, azaz több mint 20 hPa-os a különbség, és ez ilyen idõtávon bizony már elég nagynak számít. (Külön érdekesség a dologban, hogy a legmagasabbat az operatív adja.)
Szóval a helyzet továbbra is nagyon bizonytalan.
Keddre ugyanis ennek alapján arra a rácspontra nagyjából 1002 és 1025 hPa között szóródik a nyomás, azaz több mint 20 hPa-os a különbség, és ez ilyen idõtávon bizony már elég nagynak számít. (Külön érdekesség a dologban, hogy a legmagasabbat az operatív adja.)
Szóval a helyzet továbbra is nagyon bizonytalan.

Most viszont meglepõdtem:Link
Tovább nõt a szórás nyílik az olló.
Tovább nõt a szórás nyílik az olló.
A friss Gem -et már nincs idõm felvinni a skiccemre (rögvest indulok dolgozni...), ám hasonló az elõtte lévõjére, õ és Gfs mutatja, van még bõven tisztulni való, fõleg felétek.
Szerintem, ha nem is kristálytiszta a kép, aki kicsit már átlátja a modellek "kártyajátékát", az nagyjából érezheti, hogy mi lehet ebbõl. Mediciklonok és a velük járó bizonytalanság ide, vagy oda.

Délután még a 12 UTC futást ígérted, hogy megvárod.
Most meg a holnapi napot jelölöd ki "határidõnek".
Ne idegesíts minket!
Szerintem azért nagyjából lehet sejteni, hogy mire számíthatunk...


Ne idegesíts minket!

Szerintem azért nagyjából lehet sejteni, hogy mire számíthatunk...
A mai napot eddig talán úgy lehet összefoglalni: Nemhogy az északi megyéink, de már a déliek is kérdésesek az elsõ mediciklonból érkezõ havazás tekintetében. A hidegbetörés még meg sem történt, nemhogy a genesis, tehát a nagyonsok ismeretlenes egyenlet még fel sem írható. Bizakodjunk, mediciklonnál ezt nem csak lehet, de érdemes is.

Az Ecm-en csütörtöktõl látható utánpótlást (azaz bizonytlanságot) is figyeld!
A friss Ukmo kicsit északabbi pályát jelölt ki.
Messze nem tisztult még le, a holnapi nap tendenciája döntõbb lesz és az már az esetleges genezis elõtt 72óra környékén lesz.
A friss Ukmo kicsit északabbi pályát jelölt ki.
Messze nem tisztult még le, a holnapi nap tendenciája döntõbb lesz és az már az esetleges genezis elõtt 72óra környékén lesz.
Valóban az ECMWF erõsödõ Atlanti blockingal és folyamatosa sarki hidegelárasztással számol, bár ez zömében száraz idõt jelentene.
Az éjféli Gem volt a legészakabbi pályát mutató, és a 120óráig hasonlót ad a friss is.
Az Ecm és Nogaps valóban délibb pályával (és így durvább hideg-elárasztással) számol, ld. skiccem, ám az Ecm csütörtöktõl adja az utánpótlást Bastia-Dubrovnik pályával.
Az Ecm és Nogaps valóban délibb pályával (és így durvább hideg-elárasztással) számol, ld. skiccem, ám az Ecm csütörtöktõl adja az utánpótlást Bastia-Dubrovnik pályával.
Az egyik legfontosabb tényezõ a légnyomási mezõ, láthatóan a friss Gfs magasabb légnyomással számol a medencénk körül és emiatt természetesebb a déliesebbnek mutatott pályavonal.
Egy másik tényezõ maga a képzõdõ ciklon erõssége, minél alacsonyabb légnyomással bír, annál hajlamosabb a meredekebben felkanyarodó pályavonalra.
Egyelõre még ne írd le a dolgot, a magasnyomás helyzete még nem tisztult le, emiatt azt hiszem lesznek még táncolások pályavonal ügyében.
Íme néhány más fõterminusban látható modellel a hasonló munkám (igaz, jobban figyelni kell, a nagy gabalyodás miatt), a friss Gem-et már nem volt idõm megvárni: Link
A légnyomási mezõ itt is eltérõ egyazon modell futásai között is (a friss Ecm-re utal az egyedülálló rózsaszín pötty, az elvonuló ciklon mögötti azonnali utánpótlást mutatja), azaz még bõven van tisztulni való.
Tavaly is szerény személyem volt az elkövetõ, he-he!
Zoli: Köszönöm!
Várd meg azért a holnapi napot tendencialekövetés okán!
Egy másik tényezõ maga a képzõdõ ciklon erõssége, minél alacsonyabb légnyomással bír, annál hajlamosabb a meredekebben felkanyarodó pályavonalra.
Egyelõre még ne írd le a dolgot, a magasnyomás helyzete még nem tisztult le, emiatt azt hiszem lesznek még táncolások pályavonal ügyében.
Íme néhány más fõterminusban látható modellel a hasonló munkám (igaz, jobban figyelni kell, a nagy gabalyodás miatt), a friss Gem-et már nem volt idõm megvárni: Link
A légnyomási mezõ itt is eltérõ egyazon modell futásai között is (a friss Ecm-re utal az egyedülálló rózsaszín pötty, az elvonuló ciklon mögötti azonnali utánpótlást mutatja), azaz még bõven van tisztulni való.
Tavaly is szerény személyem volt az elkövetõ, he-he!
Zoli: Köszönöm!
Várd meg azért a holnapi napot tendencialekövetés okán!
ECMWF,NOGAPS,GEM is egyre délebbre számolja.
Elõbbi kettõnél már el sem érne minket a csapadék különösebben.
Elõbbi kettõnél már el sem érne minket a csapadék különösebben.
Köszönjük,szép,látványos munka.
Amit többen megfigyeltek már a gfs futásoknál ilyen esetekben hogy a Ny-ra tolódást,ez esetekben bizony épp K-felé tolódás történik,jó lesz holnap este is látni majd a friss térképedet.
Amit többen megfigyeltek már a gfs futásoknál ilyen esetekben hogy a Ny-ra tolódást,ez esetekben bizony épp K-felé tolódás történik,jó lesz holnap este is látni majd a friss térképedet.
Hát... ez finoman szólva sem az Ény-i hóról szólna. Ha a tendenciát nézzük, egyre délebbi pályával számol.
Nem tudom van-e olyan tényezõ, ami lényegesen befolyásolhatná a pályát. Konkrétan ami északabbra tolhatná.
Nagyszerû kezdeményezés viszont ismét. Tavaly is csinált ilyet valaki, sajnos már nem emlékszem ki volt.
Nem tudom van-e olyan tényezõ, ami lényegesen befolyásolhatná a pályát. Konkrétan ami északabbra tolhatná.
Nagyszerû kezdeményezés viszont ismét. Tavaly is csinált ilyet valaki, sajnos már nem emlékszem ki volt.
Íme az utolsó négy Gfs-futás pályaverziója: Link
Ennek az általam elõször megjelölt Szardínia-Szkopje-Bukarest (és onnan felkanyarodó) pályavonal nagyjából az eredõje.
Folytatom tovább, holnap kora délután jövök az addig bõvülõ verziókkal, hisz még messze nincs eldõlve a dolog.
Egy látszik körvonalazódni, a hideg légtömeg jelenléte miatt a meredeken felkanyarodó pályavonal (von Bebber szerinti Vb) nem valószínû.
Inkább az alattunk (Balkánon) elhúzó Vc pályavonal és a Vb pályavonal keresztezõdése néz ki, az általam elõször megjelölt pálya annak egy képviselõje.
Ennek az általam elõször megjelölt Szardínia-Szkopje-Bukarest (és onnan felkanyarodó) pályavonal nagyjából az eredõje.
Folytatom tovább, holnap kora délután jövök az addig bõvülõ verziókkal, hisz még messze nincs eldõlve a dolog.
Egy látszik körvonalazódni, a hideg légtömeg jelenléte miatt a meredeken felkanyarodó pályavonal (von Bebber szerinti Vb) nem valószínû.
Inkább az alattunk (Balkánon) elhúzó Vc pályavonal és a Vb pályavonal keresztezõdése néz ki, az általam elõször megjelölt pálya annak egy képviselõje.
Bizony, a GFS legutóbbi három futása is erõsen eltérõ pályákkal számol.
Megvárok még a friss, 12Z-s futást és kiteszem a modellek és modellfutások pályavonal térképeket.
Nekem most a ciklonális mezõ létrejötte esetén egy Szardínia-Szkopje-Bukarest (és onnan felkanyarodó) pálya körvonalazódik, tapasztalati tényezõim, a hideg légtömeg és légnyomási mezõ helyzete alapján.
Ez legyen egy kezdeti verzió, ezt fogom frissíteni, kíváncsi leszek majd a verifikációra, he-he!
Megvárok még a friss, 12Z-s futást és kiteszem a modellek és modellfutások pályavonal térképeket.
Nekem most a ciklonális mezõ létrejötte esetén egy Szardínia-Szkopje-Bukarest (és onnan felkanyarodó) pálya körvonalazódik, tapasztalati tényezõim, a hideg légtömeg és légnyomási mezõ helyzete alapján.
Ez legyen egy kezdeti verzió, ezt fogom frissíteni, kíváncsi leszek majd a verifikációra, he-he!
Érdemes megnézni a pozsonyi nyomás fáklyát az EPS meteogramon belül:Link
Látszik nagy szórás van kedd körül 50-50% arányban adja most a ciklont a közelünkbe. Ami érdekes, hogy a fõfutás majd nem ki is lóg.
Látszik nagy szórás van kedd körül 50-50% arányban adja most a ciklont a közelünkbe. Ami érdekes, hogy a fõfutás majd nem ki is lóg.
Nézegettem több modell éjféli kiadását (ami eddig a pillanatig frissült 168óráig), a GFS-ECM kettõs a Szardínia-Makedónia útvonal ügyében nagyjából megegyezik.
Az ECM tovább nem viszi a ciklont, a GEM igen, erõs tempóval a Kelet-európai-síkságig.
A GFS nagyjából a Szardínia-Lecce-Isztambul útvonalat jelölte ki.
Az ECM tovább nem viszi a ciklont, a GEM igen, erõs tempóval a Kelet-európai-síkságig.
A GFS nagyjából a Szardínia-Lecce-Isztambul útvonalat jelölte ki.